Reportáž: Pilotovali jsme simulátor Boeing 737

0

Jaké je to vzlétnout s Boeingem 737? Těžké, ale ne tak, jako s ním přistát. I když je jasné, že se nebavíme o skutečném letadle, ale o simulátoru. Velmi věrném, aby bylo jasno, příležitost posadit se do kapitánské sedačky proběhla v pražském My Airlines, kde mají věrnou kopii kabiny zmiňovaného letounu. A nejenom to, interiér je vybaven například tvořičem mlhy, to pokud má dojít na simulaci požáru na palubě. Na ten v našem případě nedošlo, už tak se ukázalo, že to bude fuška, dostat stroj v pořádku do vzduchu a pak zase na zem a komplikací v podobě nečekaných poruch nebylo zapotřebí.

Profesionální letecký simulátor B737-800 NG s reálnou více než 320° projekcí funguje parádně, veškeré ovládací prvky jsou plně funkční. I proto se v našem simulátoru školí opravdoví piloti dopravních letadel. Stejně jako tým, který se vás ujme po příchodu. Letuška disponuje nekonečnou zásobou kávy, což je pro pisálka, který dorazí po probdělé noci, to zásadní a samozřejmě širokou nabídkou pro ostatní, nezávisláky na kávě.

K letu raději jen krátce, protože to nebyla velká sláva. Vzlet a přistání kdekoliv na světě, let nad reálnou krajinou jako New York, egyptské pyramidy nebo pohoří Himálají? Jasně, není problém, ale na výběr je z 24 000 letišť na celém světě a Prahu „známe,“ takže co některý z ostrovů ve Středozemním moři pod španělskou nadvládou? Volba letu ve dne nebo v noci s možností různého počasí? Hm, ostatní létali za dne, já „musel“ v noci, ale aspoň že ve tmě byla světelná navigace vidět více než ta běžná za denního světla.

Když mi „kolega“ pilot, tedy instruktor, pomohl dostat letoun do vzduchu a ukázal mi co a jak – předchozí školení jsem tak trochu nevnímal, kofein ještě nezačal působit – tak jsem ještě celkem slušně dokázal držel letový koridor i hladinu a posunoval se směrem k cílovému letišti, sednout ale bezpečně na plochu se mi podařilo, a to „bezpečně“ berte jako s hodně odřenýma ušima, až na potřetí a za pomoci instruktora.

Je náročné pilotovat kolos, za sebou kabinu plnou lidí (v reálu samozřejmě, u mne to bylo jen pár dalších kolegů z branže) a strefit se na vybranou runway. Naštěstí nešlo o život, ale o zábavu, o legraci skutečně díky instruktorovi nebyla nouze.

Info a foto: myairlines.cz

 

Komentáře