Driven: Absurdní drogový příběh pádu Johna DeLoreana

0

Automobilový svět je plný silných a zajímavých příběhů a jedním z nich je i příběh Johna DeLoreana, jenž nakonec nejvíce proslul jako výrobce vozu, který se stal naprostým kultem i přesto, že se jednalo o jeden z největších propadáků a přešlapů své doby. Nebýt legendární série Návrat do budoucnosti, tak DeLorean asi navždy zapadne v propadlišti dějin.

Počátky kariéry Johna DeLoreana

John Zachary DeLorean se do soukolí amerického automobilového průmyslu dostal v roce 1952 v automobilce Chrysler, hned následujícího roku však přešel pod křídla Packardu, kde si získal pozornost zásadním vylepšením jejich automatické převodovky Ultramatic. V automobilce byl znám svým technickým smyslem pro detail a brzy se stal hlavou výzkumného a vývojového oddělení.

Nadějného inženýra ale brzy přetáhl General Motors do své divize Pontiac. Automobilka byla tehdy považována za nepříliš exklusivní automobilku produkující vozy pro postarší řidiče, Tuto pověst ale DeLorean během svého působení v letech 1956-1969 dokázal změnit. Mimo jiné za to mohly dnes již legendární muscle cary, jakými byl například Pontiac GTO. Ve svých čtyřiceti letech platil za korporátního rebela a za zlaté dítě Pontiacu, který od roku 1965 vedl.

Na rozdíl od ostatních spíše konzervativních a nenápadných manažerů byl DeLorean skutečně excentrickou postavou. Už tehdy pochopil, že styl prodává a nedělalo mu problém vystupovat před médii a vejít tak ve všeobecnou známost.

V roce 1969 DeLorean v rámci koncernu opět GM povýšil, tentokrát se z něj stal vedoucí prestižní divize Chevrolet, výkladní skříně General Motors. Již o tři roky později se stal viceprezidentem celkové produkce osobních a nákladních vozů koncernu a nikdo nepochyboval o tom, že v budoucnu usedne na nejvyšším postu.

Založení DMC

Jenže DeLorean byl skutečně svéhlavý a nerad se nechal omezovat. I proto v roce 1973 odešel z GM, aby založil vlastní automobilku DMC (DeLorean Motor Company), jejíž prostřednictvím by mohl realizovat své vize. Jeho první vůz měl nést jeho jméno a měl být do velké míry revolucí. Karoserie z nerezové oceli, design od Giugiara, vzhůru se zvedající dveře typu gull-wing a uprostřed umístěný wankelův rotační motor.

Vstupní kapitál si firma zajistila rychle, mimo jiné také díky investorům z řad zábavního průmyslu, a nakonec se díky rozhodnutí postavit továrnu v Severním Irsku podařilo zajistit i dotaci přes 100 milionů dolarů od britské vlády.

Jenže věci se nevyvíjely úplně podle plánu a DeLorean se potýkal s obtížemi, peníze rychle docházely a Anglie se po nástupu Konzervativní strany Margaret Thatcherové k moci navíc rozhodla utnout proud investic proudících do soukromého sektoru. Musely se změnit některé z technických detailů – wankelův motor nahradil šestiválec francouzské produkce o výkonu nepříliš ohromujících 130 koní a auto navíc nabralo na váze a špatně se ovládalo. Do toho všeho se ještě u prvních kusů vyskytly problémy s kvalitou výroby a kontroly.

Drogový skandál

Automobilce se nedařilo, auta se neprodávala a finanční krize se prohlubovala. Aby firma neprošla restrukturalizací a DeLorean samotný nepřišel o vedoucí pozici, přišel s šíleným nápadem, jak automobilku spasit – zapojil se do pašování drog. DeLorean ale ani netušil, že celá záležitost byla nastraženou pastí FBI.

DeLorean se tehdy v době největší krize firmy spojil se svým sousedem Jamesem Hoffmanem, který se pohyboval v drogových kruzích jižní Kalifornie. DeLorean však tehdy netušil, že Hoffman je placeným informátorem FBI a nakonec tak skončil nafilmován při přebírání 100 kg zásilky kokainu.

Během soudu DeLoreanův obhájce úspěšně smetl obžalobu ze stolu, argumentujíc že FBI využila DeLoreanovy nepříznivé situace a Hoffman jej do pasti vmanipuloval. Přestože v roce 1984 nebyl DeLorean shledán vinným, krachu jeho firmy to již zabránit nemohlo.

Spíše průměrný film

Film Driven je jedním z mála snímků věnujících se alespoň částečnou měrou Johnu DeLoreanovi, byť v jeho podání je ústřední postavou James Hoffman (v podání Jasona Sudeikise). Ten se poté, co je zatčen při pašování kokainu ve svém letadle, stává informátorem FBI s cílem sesbírat dostatek důkazů k udání šéfa celé pašerácké organizace Morgana Hetricka. Za tímto účelem se přestěhuje do Los Angeles, shodou okolností do sousedství Johna DeLoreana, kterého si ve filmu zahrál nepříliš profláknutý, ale talentovaný a zajímavý Lee Pace.

Příběh samotné automobilky se odehrává spíše na pozadí a v náznacích, zatímco hlavní dějová linie se zprvu věnuje spíše Hoffmanovi. Tedy až do chvíle, kdy se automobilka DMC dostane do potíží a DeLorean dostane šílený nápad, jak zajistit její financování.

Jde spíše o vcelku slušně zpracovaný, byť veskrze průměrný snímek, jehož hlavní devízou je právě jeho historické pozadí a pravděpodobně zaujme převážně motoristické fanoušky, snažící se získat alespoň základní povědomí o tehdejším dění.

Komentáře