O původ slova rum se odborníci vcelku přou, nebo minimálně neumějí rozhodnout, jestli vychází spíše ze anglického slova rumbellion, což znamená „velký ruch“ či zda lze původ dohledat v latinském „sacharum officinarium“. Musíme vědět, co je to rum a ne, tuzemák s rumem nemá nic společného, snad jen tu alkoholovou podstatu.
Obsah alkoholu rumu je obvykle od 37,5 do 81 %, podstatná část výrobců rumu se nachází v těch částech světa, kde funguje produkce a zpracování cukrové třtiny (což tak nějak dokresluje, proč naše pálenka z cukrové řepy a tresti nemá mezi rumy co dělat), takže se bavíme o Austrálii, Indii a hlavně o Karibiku.
Oficiální kategorizace či třídění rumu neexistuje, můžeme mluvit o rozvrstvení dle obsahu alkoholu, ale spíše pak o členění na světlý, tmavý (popřípadě zlatý a tmavý), dochucovaný, stařený či zrající/ročníkový. Rum se dá pít čistý, což platí zejména pro ty odrůdy, co zrají roky v dubových sudech, naopak ty méně ušlechtilé (ale ne méně kvalitní) rumy jsou ideální do míchaných nápojů. Příkladem může být daiquiri, cuba libre, pina colada nebo mojito. Pro připomenutí receptury – do drinku přijde rum, máta, limeta, cukr, led a soda. Nadrtit, nadávkovat, promíchat a je to, klasika je s moučkovým cukrem namísto třtinového, základ se zalije ledovou vodou a ne sodou, a tříšť je nahrazena ledovými kostkami.
Zpátky k našemu tuzemskému zlatu. Složení a výrobní proces českého rumu nevyhovuje evropským směrnicím, a tak nelze už pár let používat pro české někdejší rumy (neplatí pro ty z cukrové třtiny, ať už chutnají jakkoli) používat označení „rum,“ proto pak vidíte na etiketách názvy jako tuzemák, um, s plachetnicí a podobně. Ta správná jména jsou Bacardi, Havana Club, Myers’s, Zacapa a další a další, tohle je jen zlomek, v abecedním pořadí bez ohledu na kvalitu či prodejnost.
Letos Mezinárodní den rumu vychází na čtvrtek 16. srpna a pokud jste nevěděli, že se slaví, nic se neděje, v České republice se tento svátek těší oblibě jen posledních pár let, ve světě má svátek delší tradici. Tedy pokud je to svátek a ne jenom uměle vyvolaný marketingový tah pro zvýšení prodeje, jako třeba sv. Valentýn nebo Vánoce.
Foto: stock.cz