Blog: Opět jsme se naladili na vlnu Evropy, tentokrát dopravní legislativou. A opět špatně

0

Jsem člověk, který věří, že z chyb se má člověk poučit a neopakovat je. A že pokud je někdo, kdo má co sdělit, není hanbou se od něj vzdělávat a inspirovat se. Česká republika jako tradičně udělala v rámci novelizace ustanovení §41, odst. 8 zákona č. 361/2000 Sb., který definoval a upravoval vytváření pruhu pro vozidla IZS v případě, kdy se na víceproudové komunikaci vytvoří kolona, přesně to, co neměla.

Zacituji: „Není-li dálnice nebo silnice pro motorová vozidla s nejméně dvěma jízdními pruhy volně průjezdná z důvodu kolony stojících nebo pomalu jedoucích vozidel, jsou řidiči vozidel povinni vytvořit mezi jízdními pruhy prostor pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy; při tom smějí vjet na krajnici nebo na střední dělící pás. Jsou-li v jednom směru jízdy více než dva jízdní pruhy, vytváří se tento prostor mezi jízdním pruhem, který je nejvíce vlevo, a k němu přiléhajícím jízdním pruhem. Do tohoto prostoru smějí vjet pouze vozidla s právem přednostní jízdy, vozidla správce pozemní komunikace a vozidla sloužící k odstranění následků dopravní nehody nebo překážky provozu na pozemních komunikacích.“
Laické veřejnosti bylo politiky vysvětlováno, že je zapotřebí přizpůsobit se okolním státům EU, zejména Rakousku a Německu.

A já se ptám – proč? Proč – a to hned ve dvou rovinách, za prvé – co nás nutí k tomu, abychom se někomu přizpůsobovali (to už tady máme proslulé banány, zákaz pojmenování pomazánkového másla máslem nebo zákaz zbraní jako příklady přizpůsobení tzv. Evropě). A v druhé rovině – proč, když je to u nás lepší, logičtější, než jak tomu je právě v Rakousku nebo v Německu?! A opět musím zmínit jiné situace,  ve kterých by se mohli naši západní sousedé učit od nás a ne my od nich, situace se zbraněmi mi přijde jako vhodný příklad, protože u nás je relativně snadné vlastnit legálně zbraň (rozumějte pokud splníte velmi náročné zákonné podmínky) a kriminalita páchaná legálními zbraněmi je zanedbatelná.

Zpět ale na silnice, doteď u nás platilo, že pokud sanitka, ať jsem konkrétní, vjela do kolony, měl být utvořen volný koridor pro průjezd mezi pravým a prostředním pruhem. Neřeším kolonu s dvěma pruhy, tam je jasné, že jiný než „prostředí“ pruh vytvořit nelze. Ale u třech pruhů už by to mohlo být sporné, takže to definoval zákon. Ten český správně, ten německý méně správně, přesněji řečeno méně logicky, čili špatně. Ale my jsme se opět musel ohnout. Jen tak, protože jsme chtěli, zde nás nikdo bičem EU nenutil pokud vím, ale i když to je nesmysl, podřiďme se?!. Teď tedy, od 1. října 2018, když bude kolona, je zapotřebí vytvořit koridor pro sanitku mezi levým a prostředním pruhem. Podívejte se na obrázek a pochopíte hned, kam tím mířím.

Klidně přenesu svou úvahu na konkrétní místo, dálnici D1 u Mirošovic. Sanitka na jede od Benešova a prokousává se stojícími auty do leva, mezi levý a střední pruh, namísto aby překonala jen jednu řadu aut a jela tak, jako dřív. Pokud se bude na dalším sjezdu chtít otočit a zamířit zpátky, musí se probojovat zase přes dva pruhy (a ne přes jeden jako dřív) na sjezd, ke kraji dálnice. Když tedy přeskočím ten fakt, že sanitky velmi často (a logicky) přijíždějí po dálnici odstavným pruhem, právě proto, že je tam nejvíce místa, auta nejsou z obou stran, ale jen z jedné.

Takže ještě jednou – proč? Proč nevznikla česká iniciativa, která by německým sousedům vysvětlila, že jejich přístup nedává logiku? No nic, to je asi takový náš český přístup, nepoučitelnost. Jen si říkám, co přijde příště a doufám, že třeba sousední státy nepřijdou s nějakou jinou hloupostí, kterou naši politici, aniž by se pokusili pracovat v náš zájem, bez rozmyslu přeberou.

tit.foto: svz.de

Komentáře