Pokud bychom přistoupili na tradiční klišé, že větší je lepší, pak Peugeot 108, navíc s malým motorem, jen těžko může zaujmout. Klišé jsou ale klišé a Peugeot 108, aktuální společník v testu, je velmi dobrým autem. Ale o tom až za chvíli, nejprve pár základních detailů a technických údajů.
Malý, to znamená na automobilové rozměry 3475 mm do délky, 1615 mm na šířku a 1460 na výšku. Auto se pne přes rozvor 2340 mm a jeho provozní hmotnost je 930 kg. Malý je i motor, mít o válec méně, je to už skoro motorka, pod kapotou auta pracuje tříválec o objemu 998 cm3 s výkonem 72 koní v 6000 otáčkách a s točivým momentem 93 Nm v 4400 otáčkách.
Parametry a charakter motoru vyžadují specifický přístup, dostat auto do tempa to znamená motůrek točit. Co se pak děje se spotřebou? Ta tabulková je 4,9 litru na 100 km ve městě, 3,6 litru mimo město a 4,1 litru v kombinovaném režimu, ta reálná pak může být kolem šesti litrů v kombinovaném režimu bez ohledu na styl jízdy, počasí a další okolnosti. Při podrobnějším popisu pak lze prohlásit, že při cca stokilometrové rychlosti s minimem akcelerace a brždění (takže dálnici či rychlostní silnice bez ambicí trhat rychlostní rekordy) si auto řekne o 4 až 5 l/100 km. Při rychlostních limitech nižších, přeneseme-li se na okresky, klesne spotřeba na/pod 4 litru benzínu na 100 km. Za nás tedy palec nahoru, tohle je paráda.
Jízdní vlastnosti souvisejí s rozměry a hmotností, autíčko je hbité, je radost s ním vymetat klikaté okresky a a zatáčky, i když výkonově to není žádný borec, tak podvozek, byť jednoduchý, pracuje dobře a Peugeot se umí hravě prosmýknout lecjakou kaskádou serpentin. V městském prostředí pak není problém parkovat, proplétat se mezi většími auty v jednotlivých pruzích, snadno „kotvi“ před nákupními centry. Motoru možná chybí hutnost a masitost ve výkonu, ale při daném poměru ke hmotnosti je tohle auto živé.
K motoru ještě jedna věc. Zvuk. Tříválec obvykle neoslňuje jadrným zvukem a pokud, tak jadrnost není jadrností v tom charakterním smyslu slova, ale spíše jako drnčení, u Peugeotu je tomu ale jinak. I když nemusíte malé motory, tak tento by vám měl v rámci možností vyhovovat, jeho zvuk je totiž, racionálně přijatelný. Vezměte šestiválec s hutným zvukovým projevem, vydělte dvěma jak počet válců, tak ten zvuk, pomyslně samozřejmě, a máte v uších hlas francouzského tříválce. Není to žádné drama, ale určitý charakter nezapře.
Charakter obecně Peugeotu 108 nechybí, ne pokud má plátěnou stahovací střechu. Není to opravdový kabriolet, protože střecha nejde dolů komplet, dveře mají rám a karoserie i se staženou střechou je stále hatchback. Ale příjemná jízda s volným nebem nad hlavou, ne že ne. I uvnitř auto nezapře svůj šarm, kulové výdechy klimatizace jsou neotřelé, nepřehlédnutelná je kaplička sdružených přístrojů, mne neseděl otáčkoměr mimo zorné pole, k ideálnímu řidičskému nasazení. Naopak jsou chvíle, kdy oceníte, že „chybí“ stabilizace, v situaci, kdy ji vypnete – u Peugeotu 108 lze totiž plně deaktivovat a tohle mnohá konkurence už neumí.
Jsou místa v autě, kde poznáte, že se pohybujeme na dolním spektru potravinového řetězce. Lakování karoserie, v místech, která nejsou běžně vidět, není v barvě karoserie, jen v práškové základovce. Otevírání kufru, který má objem 196 litrů v základním nastavení a 868 litrů se sklopenými sedačkami, probíhá velkým tlačítkem přímo v madle, a ne decentně schovaným pod madlem. Nicméně v této kategorii je pravidlem, že se „jde po ceně,“ a náklady se musí držet dole, takže vše v pořádku. Jaká je tedy cenová politika francouzského výrobce na našem trhu s tímto malým městským vozítkem? Základní cena modelu v první možné výbavě, tedy Peugeotu 108 1.0 VTi Active je 222000 Kč, základní cena námi testované verze je 267000 Kč.
Závěrem tedy můžeme pronést subjektivní verdikt na adresu elegance a stylu a v této disciplíně Peugeot 108 určitě poráží rivaly, včetně těch ostřílených z koncernu VW. Možná není tak čistý a puristický jako Citigo, ale jeho francouzské kudrlinky a finesy nejsou k neprospěchu věci. Přidejte výtečný tříválcový motor s dostatečnou silou a příznivou spotřebou a máte tady auto, které, jako společník do města, se kterým se neztratíte ani při občasných výlet za hranice aglomerace, dává smysl.