Krav Maga: Časová osa a rozkrok jako středobod všeho

0
zdroj: kravmaga.cz

Semestr se pomalu a jistě blíží ke svému konci, kila nabraná přes vánoční svátky musela zase rychle dolů. blíží se termín zkoušek. Nevím, co mne čeká, co zkoušky na technický stupeň P1 budou obnášet, takže se snažím trénovat jak to jen jde.

Máme za sebou třistašedesátku, obranu proti škrcení a jestli se nepletu, čekají nás zřejmě kopy. Side-kick je jednoduchým překladem z angličtiny kop do boku, kope se do strany a technika je (teoreticky) celkem jednoduchá. Zvednout nohu, tedy přesněji řečeno koleno, a tím „nabít.“ Vytočit se bokem k protivníkovi, pootočit stojnou nohu pro získání větší stability a třeba se i trochu pokrčit v koleni, a pak vytrčit nohu směrem k protivníkovi, přičemž úderovou plochou je pata. Jednoduché, jasné.

Tedy, ehm, takhle verbálně, v reálu je celkem fuška naučit se kop, dát do něj sílu, nespadnout a vrátit se do stabilního postoje. Pravou nohou, levou nohou. Nejprve „nasucho.“ Tedy ve stínovým boji, pak ve dvojicích, s lapami. Zezačátku stojím buď moc blízko a s nataženou nohu se nevejdu mezi mne a partnera, anebo jsem naopak moc daleko a šlapu do prázdna. Obojí je špatně.

Back-kick je kop dozadu, toho, kdo alespoň částečně mluví anglicky nepřekvapím. Možná ale překvapím tím, že je dost nepřirozené, tedy alespoň pro mne, podívat se dozadu pod svou rukou, pak nabít jako v případě bočního kopu a kopnout dozadu. Pokud byl side-kick náročný, tak zadní kop je ještě složitější. Postup tréninku je podobný, nejprve samostatně, pak ve dvojicích.

Abychom jenom nekopali, tak tady máme zase nějakou tu obranu proti škrcení, už jsme probírali mnoho způsobu v nejrůznějších situacích, a teď je tady zase znovu odražení, když na vás někdo začne útočit zpeředu. Strhnout škrtící ruce, jednu držet u těla a fixovat, druhou rukou rána do hlavy, krok mimo linii útoku, další rána do hlavy a na závěr kopnout, nebo raději prošlápnout koleno, aby agresor nemohl pokračovat v boji.
O pět litrů potu na podlaze tělocvičny později jde na řadu další škrcení, vleže. Je skvělé zažít, jaké to je, když na vás tlačí obrovský chlap, sápe se vám po krku a vy se ho máte zbavit. Strhnout ruce a zároveň úder do obličeje. Prsty do očí, dlaní do brady, něco opravdu účinného. Zároveň je třeba nacpat koleno bližší nohy hluboko mezi sebe a rameno agresora, výtečnou pomůckou je vzepřít se na druhé noze a vytvořit jakýsi most. A pak, v této fixaci, vzdálenější nohou nakopat protivníka do hlavy.

Zakončení zahrnuje odstrčení útočníka, rychlý přechod do vzpřímené pozice, scanování, tedy prověření okolí a útěk. Zábava na celkem dlouho dobu, než to dostane jeden trochu pod kůži a naučí se to. Naštěstí se není třeba učit kliky, sklapovačky a dřepy, ty umím už od školy. A je milé, pokud jich může člověk dělat, deset, dvacet třicet, a prokládat je údery a kopy do lapy. Trénink bez posilování by snad nebyl ani tréninkem.

zdroj: KravMaga.cz

Komentáře