Control

0
Control

Finské vývojářské studio Remedy Entertainment není potřeba moc představovat. Díru do světa udělalo s nezapomenutelným Maxem Paynem a o pár let později potvrdilo své nadání s hororovým Alanem Wakem. Celkem povedený byl i jejich předchozí počin Quantum Break, který však u hráčů takovou popularitu nezískal.

Tajemný příběh ze světa paranormálních jevů

Control nás vede do světa paranormálních jevů a podivných událostí. Do rukou dostáváte kontrolu nad hlavní hrdinkou Jesse Faden právě v moment, kdy se ji po dlouhých letech daří najít budovu Úřadu pro kontrolu (paranormálních jevů) sídlící v nejstarším domě. Vtip je v tom, že pokud nejstarší dům nechce abyste jej našli, tak jej prostě nenajdete.

Krátký sled událostí v prvních okamžicích hry vede k tomu, že se Jesse stává ředitelkou úřadu – tedy ne, že by o to usilovala, ale byla vybráni nadpřirozenou mocí. A to právě ve chvíli, kdy úřad zaplavuje neznámí síla schopná posednout mysl všech vyjma pár vybraných jedinců, kterým se poštěstilo před útokem dostat k ochrannému zařízení. A Jesse.

Jesse přitom není zrovna obyčejná holka z ulice, ostatně ředitelem úřadu se nemůže stát jen tak někdo. To nás vede k tomu, proč se Jesse vůbec snažila úřad najít. Pátrá totiž po svém bratrovi, od něhož byla před lety po jednom paranormálním incidentu odloučena právě agenty Úřadu pro kontrolu.

Předměty moci a nadpřirozené schopnosti

Nejstarší dům, ve kterém se celá hra odehrává, se vyznačuje mnohými zvláštnostmi. Je částečně výzkumným střediskem a zároveň přísně střeženým skladištěm předmětů moci. Tyto předměty oplývají paranormální mocí, kterou mohou propůjčit osobě, ke které přilnou. Hádáte správně, tou osobou se stává právě Jesse.

Jako první narazíte na služební pistoli. Nepředstavujte si ale obyčejný revolver nebo pistoli. Jde o shluk levitujících bloků spíše jen připomínající obrysem pistoli. Nabíjí se sama ve chvílích, kdy ji nepoužíváte a můžete ji upgradovat do různých forem – jedna se chová trochu jako brokovnice, další zase jako odstřelovačka, granátomet, samopal nebo třeba raketomet.

Je třeba poznamenat, že nábojů nemáte nikdy úplně dostatek. Proto určitě přijdou vhod paranormální dovednosti, které získáte interakcí s dalšími předměty moci – postupem času se propracujete k telekinezi, ovládání mysli či levitaci. V soubojích tak potom kombinujete střelbu s nabytými schopnostmi. A je potřeba říct, že ani nepřátelé Vás v tomto ohledu nijak nešetří, a i oni mnohdy oplývají nadpřirozenými silami.

Nejstarší dům

Dějiště příběhu je skutečně zajímavým místem. Zvenčí nenápadná budova neurčité velikosti v sobě skrývá takřka nekonečný prostor. Nehledě na to, že v nejstarším domě mnohdy k dochází k multidimenzionálním posunům a nejstarší dům tak často pozměňuje svou topologii.

Dojde tak na úžasné momenty, kdy se před Vámi prostor začne transformovat, chodby se se uvolní, dlouhé haly se zkroutí do spirály a prostor se natáhne do zdánlivého nekonečna. S otevřenými ústy sledujete transformaci domu a některé momenty prostě nejdou na mysl – třeba když sjedete mnoho pater dolů do lomu s otevřenou noční oblohou. Euklidovská geometrie dostává trochu na frak a je to jen dobře.

A pak přijde popelníkové bludiště, které se před Vámi za zvuku řízného finského metalu přetváří a uvolňuje Vám cestu do dalších a dalších prostor a kompletně zamíchá s Vašim prostorovým vnímáním. Tohle je level, který mi dlouho utkví v paměti.

Originální příběh

Ve výsledku celá hra stojí na originálním příběhu, od kterého se následně odvíjí i herní mechaniky, které skutečně s příběhem ladí. Ne každému ale hra sedne a první třetina hry je trochu utahaná – já sám jsem během ní u hry nevydržel déle než dvě hodiny v kuse.

Potom však hra dostane skutečně spád a příběh dokáže polapit. Control je jednou z těch nejoriginálnějších tříáčkových her, které jsem v poslední době hrál – a to jak příběhově, tak i po stránce herních mechanik.

PS:

Aktuálně je Control v základní verzi v nabídce měsíčního předplatného Humble Bundle, stejně tak je na Humble Bundle možné zakoupit ve slevě datadisky Control: AWE a Control: The Foundation. Každý z nich nabídne slušnou porci zábavy na jeden až dva večery hraní a celkem hezky rozvíjí dále příběh základní hry – AWE přitom dokonce propojuje svět Control s universem Alana Wakea.

Komentáře