Boeing vás brzy sveze nadzvukovou rychlostí. Nový Concorde nebude dělat hluk

Éra nadzvukového létání skončila v roce 2003 s vyřazením posledního letadla Concorde z provozu. Americký Boeing se ale k myšlence nadzvukového létání zase vrací.

0

Koncept nadzvukového dopravního letadla není zcela mrtvý. Boeing představil na konferenci v Americkém astronomickém a aeronautickém insitutu v Atlantě vizi stroje, který by mohl během dvou až tří desetiletí znovu vozit pasažéry na denní bázi rychlostí více než dvakrát vyšší než je rychlost zvuku. Nejedná se o koncept nebo snad nějaký prototyp, ale pouze o vizi. Americká společnost, která světu přinesla například ikonické „Jumbo“ 747, chce především naznačit, že myšlenku pohodlného cestování rychlostí vyšší než jakou se pohybuje zvuk nezavrhuje.

Inženýři Boeingu nyní studují všemožné aplikace nového konceptu, ať už komerční nebo i vojenské. I pro tak velkou společnost musí mít takové letadlo především ekonomický smysl. Vývoj spolkne miliardy dolarů a pokud by ho nikdo nekupoval, budou to peníze vyhozené z okna. Zároveň musí být akceptovatelné pro aerolinky, které do něj musí prodat konkurenceschopné letenky.

Boeing předpokládá, že nadzvukové cestování by v budoucnu mohlo být atraktivní také pro soukromé uživatele. Nadzvukový business-jet je určitě něco, čím se bude chtít každý arabský šejk či jiní multimiliardáři pochlubit.

Nadzvukové cestování zabily především vysoké ceny paliva, ale také obavy z dlouhodobého sonického třesku při létání nad pevninou. Boeing už v 60. letech 20. století pracoval na konceptu 2707, což byl projekt konkurenčního stroje pro britsko-francouzský Concorde. Projekt byl zrušen v roce 1971 a vznikly jen dva nelétající prototypy s proměnnou geometrií křídla. Jediným doposud provozovaným dopravním letadlem schopným překonat rychlost zvuku při vodorovném letu je tak ikonický Concorde.

Naději nadzvukovým dopravním letadlům dává především fakt, že moderní technologie a počítačové simulace umožňují navrhnout letoun se značně sníženým aerodynamickým (sonickým) třeskem. Boeing bude vizi dále rozvíjet a hledat partnery pro vývoj takového modelu, aby byl ekonomicky obhajitelný nejen z výrobního hlediska, ale i dlouhodobého provozu u aerolinek. S výrobou nadzvukových letadel má Boeing samozřejmě dlouholeté zkušenosti především díky vývoji a výrobě vojenské techniky.

Komentáře