Boeing 737 v ohrožení je adrenalinová forma dostupné zábavy

Letecké simulátory jsou různé, od těch nejjednodušších, které si vyzkoušíte doma u herní konzole, až po ty, které se od skutečných letadel téměř neliší

0

Let v extrémním počasí, jedna z tisíce možných závad, která nastane před přistáním, záchrana letadla před katastrofou. To jsou hesla, která by nejednomu pilotovi nahnala hrůzu do tváře. My ale mluvíme o bezpečném prostředí simulátoru, takže oběti nebudou, maximálně dojde ke ztrátě kytičky v rámci více či méně propocené košile. Jen pár kroků od zastávky tramvaje v Praze na Újezdě se totiž můžete usadit do křesla kapitána Boeingu 737 a letět prostřednictvím simulátoru My Airlines na jedno z 24 tisíc letišť po celém světě.

A nejenom to, let si můžete „zpříjemnit“ zméněnou závadou a dramatickou situací letadla v ohrožení. Třeba při pilotování velkého dopravního letadla za extrémních podmínek spojených s výpadky motorů či letových systémů nebo dalších závad, komplikací může být požár na palubě. Zachráníte posádku i cestující?

Vše je jako ve skutečné kabině Boeingu 737 NG, hardware pochází ze starších letadel, software od osvědčených vývojářů dodávajících programy simulátorům po celém světě a už společné prostory naznačují, že tady mají rádi leteckou tematiku. Design interiéru je odvozený z trupu letadel, jak je znáte ze svých cest po světě. Simulátor se otevřel veřejnosti v roce 2016 po více jak roce příprav.

Celý projekt spolkl něco přes dvacet milionů a za jeho realizací stál jeden ze spolumajitelů, který je kapitánem dopravních letadel, instruktorem a vášnivým pilotem. Jediným zařízením srovnatelných parametrů je simulátor na pražském letišti Václava Havla, který slouží ke školení profesionálních pilotů ČSA. Sem se ale normální člověk nedostane. Původní myšlenkou, vedoucí k otevření simulátoru v centru Prahy, bylo poskytnout zážitek z létání všem lidem, kteří si to chtějí zkusit. Ambice jdou ale nyní mnohem dál. Simulátor má totiž všechny předpoklady, aby se stal oficiálním trenažérem pro studenty, kteří se školí na piloty dopravních letadel. To vše bude možné ve chvíli, kdy získá potřebnou certifikaci.

Jak už zaznělo, vše je jako ve skutečném Boeingu, za hermeticky uzavřenými dveřmi jsou dvě řady pohodlných sedaček pro cestující první třídy. Před nimi se rozkládá pilotní prostor s dvěma křesly a spoustou přístrojů. Za okny pilotů i pasažérů se odehrává běžný provoz na pražském letišti, jakkoli Simulátor My Airlines najdete na adrese Vítězná 18, Praha 1.

Pojížděcí mechanismus chrastí, až zapadne přesně v požadované pozici, kdy dokonale dosáhnete na všechny prvky řízení. Jak známo, boeing se na rozdíl od airbusu vyznávajícího elektronické řízení ‘fly by wire’ stále pilotuje jako letadlo, a ne jako počítačová hra. Místo joysticku tak před vámi z podlahy vyrůstají opravdové berany. Všude je nekonečno svítících knoflíků, páka plynu i vztlakových klapek, brzdy, světla, radiostanice, naváděcí systém, radiostanice i navigace. Se vším vám poradí a pomůžou zkušení instruktoři Jakub Zeman a Roman Kundrata, které jinak potkáte v kabině letadel ČSA.

Simulátor nabízí nekonečně možností. Dokonce i skuteční piloti si tu mohou odzkoušet situace, na které je dobré být připraven. Simuluje se požár na palubě včetně vypadnutí a nasazování kyslíkových masek, požár nebo výpadek motorů a další závady. „Občas se tu zkoušejí i přemety a další akrobatické prvky, které by vám se skutečným letadlem neprošly,” říká pilot Jakub Zeman. Další výhodou je, že se s boeingem podíváte do míst, kam by vás se skutečným letadlem nikdy nepustili jako třeba nad centra měst. Na Újezdě tak v boeingu můžete beztrestně obkroužit Eiffelovku nebo třeba pyramidy v Gíze, v rámci různých programů a režimů, za cenu od čtyřech tisíc korun.

www.myairlines.cz

Komentáře